Färggladheten är beyond verklighet

Tjohej! Såhär kan det se ut på en förskola i ett Sydafrikanskt Township. I detta fall Tembalethu Preschool i Mchatza. 


Detta är treåringarnas klassrum, här var jag i en vecka. Den mesta tiden de var inomhus gjorde de ramsor om veckodagar, månader och lärde sig om veckans tema som tillexempel kunde vara skolan, färger eller kroppen. 


Detta är femåringarnas klassrum. Här var jag bara en dag. Fler barn och mer diciplin, de lär sig även skriva siffror och bokstäver. Mer leksaker i detta klassrum än hos treåringarna.


Fyraåringarnas klassrum, där jag nästan inte varit alls. Men de har ju ett kök i form av gamla matpaket osv precis som vi hade på förskolan jag arbetade på i Sverige!


Skolbussen som hämtar och lämnar alla barn som inte går dit själva. Vi har åkt med den några gånger och det mina vänner var sanna bumpy rides.

Handtvättningskö innan lunch då den äts med händerna.


Bamba eller matbespisning om någon så hellre vill säga så. Räknade stolarna, de var drygt 90 st. Men barnen som äter där inne, fyra- och femåringarna, är något fler så en del får sitta på golvet.

En väldigt god lunch. Ser kanske inte mycket ut för ögat men såsen var fab, och larverna är inte larver utan pasta. Självfallet pap till.

Fröknar och wanna-be-missionärer som delar ut mat.

Visst. Dom ser söta och snälla ut men sanningen bakom bilden är en volym på femhundratrettiotusen decibel ungefär. Förbered er på att höja rösten i framtida samtal med mig, lär antagligen bli hörselskadad.

Naw vad FINT VA. Älskar att hela byggnaden är målade med seriefigurer och roliga färger, det syns verkligen på långt håll att det är en plats för barn.

Allmänt | |
Upp